2014. július 13., vasárnap

Amatőr csillagászat-Észlelések

Amatőr csillagászok lettünk. Mint mindenki, akit ámulatba ejt a csillagászat. De most már nekünk is van távcsövünk. Így saját szemünkkel, de közelebbről csodálkozhatunk. 

Igen, észlelés. Amit eddig csak a csillagok, és a Hold csodálásának gondoltam, az nem más, mint észlelés; ha szakszerűen szeretnénk beszélni róla. De most új időszámlálás indul ezen a téren. Bár van távcsövünk, eddig nem volt minden feltétel megfelelő ahhoz, hogy ki is próbáljuk. Sajnos. De azóta, ha csak szabad szemmel is, de észleltünk.

Próbálok okosodni. Mizser Attila Amatőrcsillagászok kézikönyvét kezdtem el olvasni, előre tudom, sokat fogok tanulni belőle. A Hermann-Michael Hahn Milyen csillagkép ez? kis természetkalauzából pedig a csillagképeket tanulmányozom.

Első alkalommal ügyesen beazonosítottuk a Sarkcsillagot. Nem volt nehéz dolgunk, mivel teraszunkról épp látszott a Göncölszekér, és a Kisgöncöl is. A Kisgöncöl rúdjának utolsó csillaga az a bizonyos Polaris, ami a Göncölszekér oldalának meghosszabbításában található. kép

Sarkcsillag
Most pedig Telihold volt. Tudtam, készültem is rá, de az előrejelzés borús, esős időt jósolt. Így távcső itthon pihent, míg a késő délutáni felhős égbolt éjjelre szépen kitisztult. Órák alatt ennyit változhat a helyzet, előnyünkre. Kiosontam az alvó kisfiúk mellől, és próbáltam lefotózni, de nem lett az igazi. Azért látszik, amit láttam, gyönyörű ragyogóan fényes Holdat. Mintha csak egy utcai lámpa világította volna meg a kertet.
Sebaj, a Telihold amúgy sem a legjobb kezdő célpont, fényessége miatt. A jövő heti fogyó Hold tökéletes lesz.
Szomszéd napraforgómező megvilágítva
Alig várom a következő alkalmat. Sokat kell tanulni ahhoz, hogy jobban képbe kerüljek a csillagképekkel, a csillagászattal. Mindenek előtt sokat kell olvasni, és amikor csak tehetjük, észlelni. Remélem legközelebb már távcsővel. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése