2015. március 21., szombat

Részleges napfogyatkozás

Napfogyatkozás Norvégiában

Március 20-án napfogyatkozás volt, a jelenséget az egész ország területén meg lehetett figyelni. A fogyatkozás közel 60%-os volt. Aki a teljes napfogyatkozást szerette volna látni, annak egészen Norvégiáig, az Atlanti-óceánon található Feröer-szigetekig kellett utaznia. A látvány magáért beszél.

A fenti képen jól látható, mely sávban volt teljes a fogyatkozás, illetve, hogy ettől távolodva, Európa egész területén látható a jelenség, viszont egyre kisebb mértékben takarta ki a Hold a Napot.

A Nap megfigyelése mindig komoly körültekintést igényel, közvetlenül a Napba nézni szigorúan tilos, mivel károsítja a szemünket, akár azonnali vakságot is okozhat.

Így mit tesz egy felkészületlen amatőr csillagász? Szemüveg hiányában készít egy kis szerkezetet. 
A Hírek.Csillagászat.hu oldalán találtam egy hozzászólást, mely szerint egy karton dobozra egy 1 mm-es lyukat szúrva kivetíthető a Nap.

Nos, rajta, gyorsan készítettem is egyet.

A kis dobozom egyik felét kivágtam, másik felére egy lyukat szúrtam. Mivel fényes minta volt a dobozon, egy fehér lappal beborítottam, ne verje vissza a Nap fényét.

A lakásból nem láthattam igazán az eredményt, mivel a ház előtti fák kopasz ágai a Napot útján végig takarták, és egy pókhálóval borított gömböt láthattam csak.
Így a gyerekekkel itt volt ideje játszótérre menni. Amíg Ők a közelemben homokoztak, egy-egy pillanatra kivetíthettem, láthattam, csodálhattam a Napot. 




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése